Stå ut ur mängden och få uppmärksamhet

I dagens mediebrus, inte bara på internet och på tv utan även i e-post och per brev i detta fall särskilt den mängd CV:n och personliga brev ett företag kan få på en dag, måste man kunna särskilja sig från alla andra sökande. Det är inte livsnödvändigt att kunna särskilja sig och stå ut ur mängden men det är sannerligen ett användbart knep.

Om du skickar material via vanligt brev så är det första mötet företaget har med dig brevets kuvert. Här finns det mycket man kan göra. Det du vill göra är att få någon att lägga märke till ditt brev utöver att det bara är ett till brev i högen av CV som de fått samma dag. Det är inte svårt att tänka i andra banor, kuvert i andra färger än vitt eller brunt är en bra början och nästa steg skulle eventuellt vara kuvert med eget tryck. Det gäller att fånga deras uppmärksamhet.

När du väl fångat deras uppmärksamhet så gäller det att inte göra dem besvikna. Du har redan lyckats fånga deras uppmärksamhet och det bästa vore om du även i materialet kan fortsätta i samma stil, fortsätta trollbinda dem.

Tumreglerna här är enkelt och tydligt samtidigt som du bör hitta på nya och spännande upplägg men som ändå håller tumreglerna. En bra start är att hitta en färgskala som du gillar och sedan applicera detta på ett sätt som återigen följer tumreglarna men som ändå företaget kanske inte sätt hos någon annan.

I grund och botten handlar det om marknadsföring och att kunna marknadsföra sig själv som en produkt. Det kanske låter som ett tråkigt sätt att tänka på men i slutendan så är det vad det handlar om. Du måste få dig själv att stå ut ur mängden och det gör du genom att göra som ingen annan, försök vara unik på ett tydligt sätt.

Och kom ihåg för varje gång du inte frågar betyder det att svaret automatiskt är nej även om det skulle varit ett ja.

Det här inlägget postades i CV och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>